Är rörlighetsträning nödvändigt?

När vi sätter igång med träning, om det så är för att börja springa eller hugga tag i en skivstång så blir för många första hindret på vägen vår rörlighet. Tänk dig precis som för musklerna, att dem behöver utmaningar för att förstärkas, liknande är det för kroppens rörelseapparat.

Senor, leder och muskler behöver töjas och stretchas för att ge oss den elasticitet som krävs för att kunna genomföra vår träning korrekt.

>>Du kan testa på en gång att försöka sätta dig på huk utan att stödja med händerna i marken. Se även till att hela undersidan av din fot har kontakt med marken.

rörlighetsträning

När du kan sitta på huk obehindrat kan du addera armar och överkropp

Klarar du detta kan jag bara gratulera men tyvärr är inte detta fallet för de flesta. När jag säger ”flesta” syftar jag på människorna i västvärlden. Tittar man exempelvis på urmänniskorna i Afrika är denna ställning deras viloposition, deras sätt att sitta. Och tänker man tillbaks några tusen år i människans evolution var det nog mer rimligt att man satt på huk än i en fåtölj, eller?

Även om denna enkla övning innebar problem för dig behöver du inte vara orolig. Rörligheten kan tränas upp och precis som med allt annat i kroppen så behöver den motstånd. Att sätta sig på huk eller göra en ”squat”, som det ofta namnges i träningssammanhang, innebär att du har börjar träna rörligheten på flera ställen i kroppen. De första gångerna kommer förmodligen att kännas obehagliga men gradvis kommer obehaget försvinna och du kommer finna dig behaglig sittandes på huk.

Att underhålla sin rörlighet kommer inte bara vara en hjälp i din träning utan också hjälpa dig på äldre dar då rörlighet i kombination med styrka är förebyggande för reumatiska sjukdomar som ex. artros.

Tipsa gärna om vilka övningar du gör för att öka din rörlighet.

Om Mikaela

Jag heter Mikaela Söhnchen och skriver om hur man får livet lite mer livat! Det gör jag genom att beröra ämnen som kost, träning, mental styrka, relationer, planering och äventyr. Ett livat liv är vi alla värda men att bara hålla sig levande önskar jag ingen.

2 Kommentarer

  1. Det där med rörlighet är lätt att ta föregivet. Det är som du säger att man kan träna upp det, med en stor nypa tålamod ibland.

    Ha en grym dag!

Kommentarer är stängda