Begreppet ”Mental toughness”

Mycket fokus läggs på vår fysiska kapacitet och att förbättra den genom kost och träning. Även jag fokuserar mycket på det MEN, jag har även under min livsstilsförändring förstått att äkta styrka inte alltid har med muskler att göra.

Ian Spurgeon är Headcoach och grundare av Greon Performance. Första gången jag kom i kontakt med honom var via en föreläsning han höll på CrossFit Göta där jag tränar. Under våren har Ian varit min coach i mental toughness och massvis med häftiga saker har hänt.

På SVT Play kan man se serien ”Elitstyrkans hemligheter” som är en brittisk dokumentärserie där förhållandevis ”normala” människor får genomgår uttagningen till elitstyrkan SAS (Special Air Service). Rekryterna bryts ner under åtta dagar genom olika fysiska och psykiska övningar samt tester för att sedan  byggas upp igen. Det är väldigt lärorikt att höra hur uttagarna resonerar kring rekryterna och vilka som slutligen tar sig hela vägen igenom. En serie jag kan rekommendera om man är nyfiken på vad mental tougness handlar om.

Mental toughness

Ian och jag har under våren arbetat med att hitta fokus, fokus som gör att jag kommer närmre mina mål och lägger kraft och energi på rätt saker. En av förändringarna blev bl a att jag startade Söhnchen Consulting AB. När man blir coachad handlar det inte om att någon skall säga åt en vad man skall göra och peppa en tills det är gjort. Coaching inom mental toughness handlar om att utveckla ens tankebanor och dra lärdom av redan upplevda erfarenheter, att konfrontera ens rädslor och det som hindrar en från att göra det man vill. Det är även att förbereda sig för olika scenarion som kan uppstå och kunna hantera dem risker som finns längs vägen. Som Ian själv uttryckte det vid vårt senaste tillfälle:

Hopp är en mycket stark drivkraft men en väldigt dålig plan

Här kommer en mycket effektiv metod som används flitigt inom militären för att alltid ha en plan för sitt agerande och som Ian lärde mig. Vid utmanande uppgifter du står inför kan du snabbt och enkelt ta kontroll genom PACE-metoden.

Primary: Ditt förstahands val i hur du vill lösa uppgiften. Förslagsvis det snabbaste och mest effektiva sättet.

Alternate: Ett annat sätt att lösa uppgiften som möjligen inte är lika effektivt.

Contingency: Sättet genererar samma lösning men inte lika effektivt och kan ta längre tid och kosta mer för att uppnå.

Emergency: Om allt annat fullständigt går åt skogen så kan du ändå ta till denna lösningen även om det tar längre tid och inte är särskilt effektivt.

Genom att ha fyra färdiga tillvägagångssätt i ditt huvud så är risken att drabbas av panik mindre och ditt fokus blir på att fullfölja din uppgift. Mental toughness kan komma lika väl till användning i din vardag som vid extrema påfrestningar. När man själv börjar förstå hur stor del det har i hur en individ utvecklas, lika väl kan man se personer som saknar mental styrka och hur det istället drabbar dem.

Länk till programmet på SVT-Play

Vad gör du för att  träna dina mentala muskler? Dela gärna med dig av tips i kommentarsfältet?

Om Mikaela

Jag heter Mikaela Söhnchen och skriver om hur man får livet lite mer livat! Det gör jag genom att beröra ämnen som kost, träning, mental styrka, relationer, planering och äventyr. Ett livat liv är vi alla värda men att bara hålla sig levande önskar jag ingen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *