Den fysiska semestern på La Pared

Den fysiska semestern på La Pared är sedan över en vecka till ända. Känslan efter semestern var att jag behövde ta semester 😉 men nu är ordningen någorlunda återställd. Mina planer på att skriva direkt från Fuerteventura fick strykas fullständigt då schemat var späckat från morgon till kväll. En fysisk semester har sina för-och nackdelar och det skall bli kul att få dela med mig av mina erfarenheter i detta sista inlägg. Om förberedelserna inför  träningsresan till La Pared går att läsa i inläggen: Träningsresa till La Pared med Colting & Igelström och Inför La Pared nästa vecka

Triathlon fokus

La Pared ligger på Fuerteventuras västkust där atlanten dönar in, älskar man vågor är detta platsen för dig. Triathlon och öppetvatten simning lämpar sig mindre bra och därför hade vi vår simträning på andra kusten och i samhället Costa Calma. Cyklingen däremot var fantastisk på denna delen av ön. Vi hade en slinga på 100km som var utmanade på många sätt. Blåsten är definitivt något att räkna med på Fuerteventura likaså den kuperade terrängen gör att det oftast går lika brant nerför som uppför. Gillar man asfaltslöpning var detta inget problem men fokus på vårt camp var terränglöpning. Landskapet är väldigt kargt vilket gjorde att man har god sikt hela tiden, dock inte så smycket skydd från solen. Underlaget var hårt packad sand men knähöga buskar och en hel del sten. Som van terränglöpare i de svenska skogarna tycker jag det var en fin kontrast.

Fuerteventura cykel

La Pared, vattenhålet i öknen

Apollos anläggning i La Pared är verkligen upplagt för en fysisk semester. Hotellet serverar en rejäl frukost där man hittade allt från frukt, ägg och bacon till gröt och mussli. Omgivningen inbjöd verkligen till träning men det gick också att slappa vid poolen eller kolla på surfarna på stranden. Är man inte en van simmare skulle jag starkt avråda från att svalka sig i havet. Inte bara var vågorna lömska, det fanns även maneter i blått som brändes, med allvarliga konsekvenser om man hade otur.  Hyr istället en mountainbike och rulla över sandöknen till Costa Calma.

Hur mycket orkar man träna egentligen?

Åker man på en träningsresa och i synnerhet ett endurance camp skall man vara beredd på en intensiv semester. Schemat var fullspäckat och alla gjorde så gott dem kunde för att hinna med det som föll dem i smaken. För egen del tog jag en vilodag på fredagen då lördagen skulle bli en långdag med både simning, cykling och löpning sammansatt. Till min förvåning klarade kroppen av den höga träningsdosen över förväntan, trots sol och värme. Jag tror man kan träna betydligt mer än vad man tänker sig, men i ens vardag är det andra saker som sätter stopp, som arbete, hushållssysslor och kanske familj. Av just den anledningen är en fysisk semester det perfekta alternativet. Pia från Sundsvall, som jag delade rum med förgyllde även min resa genom att vara en strålande förebild för just detta och gav mig ovärderliga tips. Det är en annan förmån man också får på en träningsresa – nya vänner!

Tips inför din träninsgresa:

  • Ta inte med några nya plagg, så som skor, strumpor, byxor m.m. Risken att få skav kan förstöra hela semestern
  • Även om du hanterar värmen bra, se över din vätskebalans! Drick extra mycket vatten (och även resorb sport)
  • Cykla? Glöm då inte ett lagnings-kit, inte bara för en punka utan flera.
  • Om du skall simma i öppet vatten, hör dig för med någon lokal surfare eller badare som kan berätta om förhållandena (maneter, strömmar, tidvatten m.m)
  • Njut av maten och ät precis det du önskar, Pia åt Nutella vid frukosten varje dag!

Växla upp!

Som sagt, ordningen är nu återställd och min vardag har tagit fart igen. Jag lyckades med bedriften att både simma och cykla längre än distansen jag skall tävla i sommar. Trots det är det ändå dags att växla upp farten på träningsfronten. Förhoppningsvis är vintern snart ett minne blått och cykelvägarna blir fria från grus här hemma. Jag var inte så flitig med att fota, däremot var jag bättre på att filma och en härlig summering av träningsvecka på La Pared går att se nedan.

Och några bilder:

OW Costa Calma

OW Mikaela

Trailrunning La Pared

MTB La Pared

Cykling 10 mil

pool

Detta var sista inlägget på bloggen för en tid framöver. Mitt uppehåll beror på att jag behöver bereda plats för ett nytt spännande projekt jag haft i åtanke sedan en tid tillbaks. Ni som känner mig vet att jag inte är en person som bara pratar och tänker på saker, utan vill att det skall bli verklighet också! Så misströsta inte!

Ett stort TACK till alla trogna läsare!

Om Mikaela

Jag heter Mikaela Söhnchen och skriver om hur man får livet lite mer livat! Det gör jag genom att beröra ämnen som kost, träning, mental styrka, relationer, planering och äventyr. Ett livat liv är vi alla värda men att bara hålla sig levande önskar jag ingen.

2 Kommentarer

  1. Låter riktigt intensivt! Sjukt bra kämpat, häftigt vad kroppen orkar så länge inte psyket stoppar den!

    • Tack Emelie! Ja det är märkligt att vi inte tränar psyket mera med tanke på vilken flaskhals det verkar vara. I framtiden kanske man går till psyk-gymmet? 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *