Digital detox på fem minuter

I mitt tidigare inlägg Hindras ditt fokus av digital stress? skrev jag lite om vad digital stress är och hur vår hjärnas kapacitet inte anpassats att hantera alla intryck vi får genom digitala medier.

Om man kommit på sig själv med att ha osunda vanor och obalans i sitt internetanvändande kan detta inlägget vara en första hjälp till nerkoppling eller ännu hellre – avkoppling!

digital_detox

I början av 2013 kom insikten till mig över hur mycket kontroll digitala medier och sociala nätverk hade över mitt liv, jag kände mig kidnappad och beroende på en och samma gång. Telefonens ständiga notiser om adderade vänner, inkomna mail, uppdateringar och nysläppta podavsnitt gjorde att arbetsron aldrig infann sig. Min nyfikenhet över att veta att något hänt men inte vad, fick mig gång på gång att ta fram telefonen och se efter. Förutom att informeras om saker som berörde mig var det också väldigt enkelt att se saker som berörde andra genom alla de bilder, statusuppdateringar, kommentarer och vänrelationer som skapades utan min inblandning.

Jag började fundera mer och mer över VARFÖR jag använde sociala medier och det är definitivt en vettig fråga att försöka besvara. Mitt VARFÖR för omvärlden lät något i stil med att det är kul att hålla kontakten med personer jag annars inte kan träffa och inbjudningar till roliga fester vill man ju inte missa. Men mitt VARFÖR för mig själv var nog att jag ville bli bekräftad att det jag gjorde var bra och rätt, visa att mitt liv styrde åt rätt håll och att andras syn på mig var bra, dvs jaga efter likes och kommentarer. Men allt slutade i kaos, ett kaos jag visste jag var ensam skyldig till och ensam ansvarig för. Så efter några timmars fundering tog jag tag i saken och loggade ut från Facebook och Instagram för gott.

Sedan den stunden har jag inte ångrat mitt beslut för en sekund, det har snarare känts så rätt att jag fortsatt att koppla ner mig från den uppsjö av digitala medier som råder. Min digitala detox varade i över två år och fram trädde en ny värld av intressen, aktiviteter och umgänge som bäst av allt – var äkta och på riktigt!

Jag avstår fortfarande från många digitala medier och sociala nätverk, däremot är jag inte dummare än att jag förstår att man i framtiden kommer vara så illa tvungen att finnas digitalt för att påvisa sin existens i någon utsträckning. Jag har därför valt att till viss del intressera mig för digitala medier igen, men på ett sätt som jag styr. Min hemsida som du läser på nu är bl a ett sådant exempel. Min grundläggande tanke med min sida var att dokumentera mitt äventyr Austria 30/15+1 som jag genomförde sommaren 2015, dessutom ville jag lära mig mer om hur man skapar hemsidor och det tycker jag är ett mycket bättre VARFÖR än mitt tidigare. Vad är det värsta som kan hända om du inte finns på Facebook längre? Jo, du får mer tid över att finnas på riktigt!

Så med detta sagt undrar jag om du är redo att påbörja din digitala detox?

to_do

Mini-detox (tar fem minuter):

  1. Stäng av alla notiser förutom från dina favoritkontakter (max fem stycken)
  2. Ta bort de appar som har flöden (fb, instagram, Linked In, twitter etc)
  3. Lägg din mobil i en låda i hallen när du kommer hem, plocka upp den igen när du lämnar hemmet.
  4. Efter fem dagar får du återgå till hur du hade det innan – om du fortfarande vill

På allvar-detox (tar mer än fem minuter) :

  1. Stäng av alla notiser förutom från dina favoritkontakter (max fem stycken)
  2. Ta bort de appar som har flöden (fb, instagram, Linked In, twitter etc)
  3. Inaktivera dina konton på sociala medier eller överväg att radera de helt (Ev kan Linked In vara kvar)
  4. Avregistrera alla nyhetsbrev som bombarderar din mailkorg och tillåt endast mail från din kontaktbok.
  5. Skicka ett sms till alla dina kontakter av värde för dig och meddela att de framöver kan nå dig via sms och telefonsamtal och att det går att skicka inbjudningar via mail.
  6. Lägg din mobil i en låda i hallen när du kommer hem, plocka upp den igen när du lämnar hemmet.
  7. När du surfar på nätet, oavsett på vad, klocka tiden med timer för att lära dig uppskatta hur mycket tid som ”försvinner”.
  8. Läs inlägget Finn dina intressen och segra över tristessen för att sysselsätta dig under all tid du nyss vunnit tillbaks till ditt liv.

mobil_lada

Har du erfarenhet av digital detox eller är du redo att testa? Dela gärna med dig genom att lämna en kommentar.

Om Mikaela

Jag heter Mikaela Söhnchen och skriver om hur man får livet lite mer livat! Det gör jag genom att beröra ämnen som kost, träning, mental styrka, relationer, planering och äventyr. Ett livat liv är vi alla värda men att bara hålla sig levande önskar jag ingen.

2 Kommentarer

  1. Fler borde verkligen lägga ifrån sig telefonen och kommunicera. Jag blir galen på folk om man är ute och fikar, inte sett varandra på ett tag och så sitter dem med telefonen majoriteten av tiden?! HUR tänker man då. Jag blir bestört. Teknik-fri tid efter 19-20 på kvällen är också en bra regel för att kunna somna bättre. -Jag försöker hålla mig så gott jag kan, men ibland på helgerna blir det lite för mkt skärmtid, typ idag. Men verkligen BORT med dessa jäkla medier och umgås på riktigt istället! =)

    • Kan bara instämma Therese! Jag längtar tills fik och caféer börjar skryta med att dem INTE har Wi-Fi. Att mobiler och dylikt skall stoppas undan så den där fikastunden och samtalet får komma i centrum igen. Hoppas det blir snart!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *