Lilla sömnguiden, del 2: att vakna

Hoppas ni uppskattade del 1 av min lilla sömnguide. Om du precis ramlat in på min sida hittar du del 1 här.

När man till slut lyckats somna in, är det alltså efter ca 8h dags att vakna igen. Även denna del av sömnen kan vara problematisk för många och del 2 kommer därför att försöka bringa klarhet i varför.

Ni har säkert hört det förut, att våra kroppar har en inre klocka. Detta inre dygn som vår inre klocka representerar kan för en del vara längre eller kortare än 24h. Här någonstans kan man börja förstå att vårt inre dygn kan krocka med det yttre dygnet och att det kan leda till problem när man bl a skall vakna och stiga upp. Personer med en ”tidig kronotyp” som har ett kortare inre dygn än 24h, tenderar att vara morgonpigga medan ”sena kronotyper” har ett längre inre dygn och är därmed kvällsmänniskor i större utsträckning. Det som är ytterligare en intressant faktor är att ens kronotyp till stor del är ärftlig men yttre omständigheter kan såklart spela in, ex. hur vi utsätts för ljus.

När man nu känner till dessa fakta så ökar också förståelse för de människor som kan lida av social jetlag. Social jetlag är ett uttryck som innebär att samhället har en viss officiell dygnsrytm som vi förväntas anpassa oss till och att det för vissa människor kan uppfattas som att man har jetlagsymptom när det uppstår en krock. Några exempel på vad officiella dygnsrytm innebär kan vara att skolan förväntas börja kl 08:00. Att mataffärerna stänger kl 22:00 osv. För skolungdommar med ärftlig sen kronotyp kan därför en skolvardag vara en stor utmaning att vakna till.

Hur vår inre klocka fungerar och hur träffsäker den verkar är också starkt sammankopplat till våra hornomer i kroppen. Många ungdommar blir därför under puberteten anklagade för att vara slashasar fastän de inte är det avsiktligen. Det är pubertertens ibland oregelbundna utsöndring av hormoner som kan ställa till det helt enkelt. Något att tänka på som tonårsförälder kanske?

När man blir väckt på morgonen så kan vissa personer känna av symptom av sömntröghet och sömnförlamning. Jag tillhör de som ganska ofta uppfattar mig vara någonstans i mellanlandet av att sova och vara i vaket tillstånd, dvs sömntröghet. Det är inget farligt utan indikerar att hjärnans högre aktiviteter i frontalloben behöver lite längre tid på sig, än de centrala delarna, för att starta upp. Sömntröghet kan ske när man väcks ur djupsömn och av den anledningen rekomenderar man folk att inte ta tupplurar längre än 30 min då djupsömnen oftar brukar infalla då.

Sömnförlamning har jag ingen erfarenhet av men det kan upplevas som ganska obehagligt och förr trodde man att kroppen hade tagits över av demoner när det inträffade. Riktigt så illa vet vi nu att det inte är. Det som sker när vi drömmer och befinner oss i REM-sömn är att kroppen mer eller mindre blir paralyserad och förlamad. Normalt sätt när man vaknar slås muskelparalyseringen av men vid sömförlamning fördröjs denna mekanismen och man hamnar alltså i ett tillstånd där man är vaken men i en förlamad kropp. Tillståndet går över av sig själv och är inte farligt.

Nu hoppas jag du fått en liten större förståelse för hur vi fungerar när det kommer till att somna och vakna. Kanske gör det att du får bättre förståelse för morgontrötta människor eller själv kommer till insikt med att dina rutiner inte är optimala för den kronotyp som du är. Personligen tror jag också det ligger en stor portion karaktär bakom ens sömnrutiner men

Det finns massa intressant information och forskning om sömn vilket ger oss all anledning att återvända till ämnet längre fram. Hoppas du läser med även då!Hur mycket sömn behöver du? Är du bra på att uppskatta ditt sömnbehov? Kommentera och berätta…

 

Att ta sig upp efter en tältnatt är att betrakta som en seger


Om Mikaela

Jag heter Mikaela Söhnchen och skriver om hur man får livet lite mer livat! Det gör jag genom att beröra ämnen som kost, träning, mental styrka, relationer, planering och äventyr. Ett livat liv är vi alla värda men att bara hålla sig levande önskar jag ingen.

Kommentarer är stängda