Lyckas med din rehabilitering och sjukgymnastik

Rehabilitering och sjukgymnastik är sällan särskilt roligt eller inspirerande träning. Tidigare har jag skrivit om vikten av att träna sin rörlighet och hur det hjäper oss hålla kroppen vital och rörlig för att undvika skador och utdragen rehabilitering. Läs hela inlägget här: är rörlighetsträning nödvändigt?

Det började med en snatch

För er som känner mig är det känt att jag fallit för träningsformen Crossfit. Det är nu mitt fjärde år jag tränar denna mycket roliga träningsform. För lite drygt ett år sedan fick jag under ett pass akut ont i min axel. Vi jobbade med en övning som heter Snatch. Man skall förflytta en skivstång från marken till en position ovanför huvudet i en enda rörelse. I denna rörelsen håller man ett brett grepp på stången och genom en ”ryck-rörelse” lyfts stången ovanför huvudet.

En sjukgymnast som förstår dig

Omedelbart efter det inträffade slutade jag med alla typer av övningar för axeln och fick en tid hos min sjukgymnast. Efter några veckor sågs vi och den mest akuta smärtan hade då lagt sig. Johanna Seve, som min sjukgymnast heter, är otroligt kunnig men också förstående. Hon vet att mitt liv handlar om träning och äventyr. Därför är också hennes fokus, ur ett rehabiliteringsperspektiv, att det skall fungera i min vardag. Jag blir lätt matt när jag möter vården och det enda dem säger är att man skall vila sig frisk. Dessutom blir man ifrågasatt varför man håller på med så ”extrema” intressen.

Få svart på vitt

Efter undersökningen remitterade Johanna mig till en axelspecialist för att få en MR gjord. Det är alltid bra att ha bildbevis på att inget är skadat eller uppenbart galet innan man sätter igång med rehab. MR´n kom tillbaks med positiva besked, samtidigt kändes det lite mystiskt att den akuta smärta jag haft, och nedsatta funktion, inte lämnat det minsta spår.

Förstå orsaken inte symptomen

Under våren träffades vi regelbundet och vi började bygga upp dem muskler som hennes kliniska undersökning antyddes vara försvagade. Ju mer vi försökte lägga pusselbitarna på plats och förstå hur det plötsligt kunde gå så snett, desto mer började jag förstå att mitt problem förmodligen börjat lång långt innan.

Inte alltid uppenbart

Våra kroppar kan vid en första anblick tyckas vara symmetriska och i balans men i mitt fall kunde vi nu, vid närmare eftertanke, konstatera att jag haft tidigare bekymmer men nästan osynliga sådana. Små skillnader som i små sammanhanget inte varit anmärkningsvärda men som i det större sammanhanget fick konsekvenser. Jag har exempelvis alltid tyckt att jag vid en pull-up (när man dra sin kropp upp på en stång) haft min vänstra arm som mer dominant. Denna lilla, men ack så viktiga notering, gjorde att vi förstod att min högra axel förmodligen sedan en längre tid tillbaks varit försvagad men att jag blivit duktig på att kompensera för detta.

Fixa orsaken

När man tränar med så mycket teknik och precision som övningarna inom Crossfit ofta innebär kan denna lilla asymmetri och överkompensation vara det som gjorde att snatchen för snart ett år sedan slutade som den gjorde. Det jag nu har gjort sedan dess är att gå tillbaks, och gå till botten med grundorsaken av problemet.

Loppet är inte kört

Förra veckan var sista gången jag träffade Johanna och under hela min rehabiliteringsperiod har jag både kunnat träna Crossfit och starta upp min triathlon-träning med cykling och simning. En skada behöver inte betyda sängläge och en ändrad livsstil men man kan behöva omvärdera om ens axel är värd att skadas på grund av en snatch-övning. För mig, som inte vill något annat med Crossfit än att hålla mig i grym form, känns valet att välja bort snatch och andra axelbetonade övningar ganska självklart.

L-sit

ett steg tillbaks, två steg fram

Igår när jag tränade var styrkeövningen ”split jerk” Man har skivstången vilandes i axelhöjd och i en explosiv rörelse trycker man upp stången ovanför huvudet samtidigt som man i ett hopp separerar sina ben så ett går fram och det andra bak. Denna övning, har jag sedan min axelskada uppkom, avstått ifrån men under teknikpasset igår ville jag prova. Resultatet blev mycket lyckat och det övertygade mig om att det senaste året av rehabövningar och nötande inte bara läkt min axel utan tagit den till nya höjder! Symmetrin och känslan av balans mellan axlarna infann sig och det slutade med ett nytt PB (person bästa) på hela 40 kg.

Ta tag i din rehab

Om du också haft långdragna skador och inte sett nyttan med tråkiga rehabsövningar med gummiband hoppas jag detta inlägget kan skänka lite hopp. Vi måste bli bättre med att inte bara lindra symptomen och utan hitta den faktiska orsaken!

Här är några tips om framgångarna i rehabiliteringen uteblir:

  • Rehabiliterar du rätt skada eller bara symptomen?
  • Gör du din rehabilitering så ofta som du borde? Om inte, berätta för din sjukgymnast varför det inte funkar för dig.
  • Beskriv vem du är och vad du har för ambitioner för din sjukgymnast, en lång rehabilitering där alla dina mål och drömmar pausas kan ta död på vilken superentusiast som helst.
  • Känn förtroende för din sjukgymnast och fråga om och om igen tills du förstår. Det är din kropp och det som är självklart för en sjukgymnast eller läkare kan vara rena grekiskan för dig.
  • Ha tålamod och gå inte för snabbt fram, med risk för att förvärra skadan.
  • Bestäm dig för innan vilka övningar, aktiviteter eller kroppsdelar du inte skall påfresta under rehabtiden. Det är lätt i stundens hetta att göra lite för mycket eller bli frestad av omgivningen att göra mer än man borde, men du känner din kropp bäst, lyssna!
  • Fortsätt med dina övningar även efter att du är återställd

Hur har du tagit dig igenom en skada eller rehabilitering? vad var svårast

Om Mikaela

Jag heter Mikaela Söhnchen och skriver om hur man får livet lite mer livat! Det gör jag genom att beröra ämnen som kost, träning, mental styrka, relationer, planering och äventyr. Ett livat liv är vi alla värda men att bara hålla sig levande önskar jag ingen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *