Modig och mindful på tystnadsretreat

Om du går in i ett rum och stänger dörren så tänker du kanske att det blir tyst omkring dig. Sluter man ögonen och spetsar öronen så märker man ganska snabbt att det är lång ifrån tyst. Antingen surrar någon fläkt, bruset utanför tränger in eller så tickar klockan på väggen. Det är svårt att i sin vardag i storstaden komma åt den där särskilt tysta miljön och jag tänkte därför skriva lite om det tystnadsretreat som jag genomförde sista helgen i September och varför tystnad är så viktigt för oss.

Mt Everest möter Harvard

Annelie Pompe känner många säkert till, en modig äventyrare som både fridykt djupast och klättrat högst. Ihop med psykologen och specialisten på mindfulnes, Cecilia Duberg, höll dem ett tystnadsretreat över en helg på det fantastiska Loka Brunn i hjärtat av Bergslagens djupa skogar.

Bild från www.annelieadventures.com

Bild från www.annelieadventures.com

Knipa igen

Ett tystnadsretreat går ut på att man precis som det låter, skall vara tyst. Det kan vid en första anblick tyckas jobbigt och svårt men min erfarenhet var den omvända. Att knipa igen var ganska lätt och skönt. Inga krav fanns på att lyckas föra intressanta och artiga samtal, tankar om vad som är lämpligt eller olämpligt att säga försvann. Om jag inte sa något var det ingen som tyckte jag var märklig eller dömde mig. Att vara på tystnadsretreat påminde svagt om att vara osynlig fast ändå fullt närvarande, som en övervakningskamera som observerar allt som händer men inte kan larma.

Loka brunn i bergslagen

40 stycken lyckligt lottade var vi som tillsammans under en helg skulle vara tysta. Annelie och Cecilia tog väl hand om oss och Loka Brunn var en fantastisk plats att vara på med vacker omgivning och läkande historia. Vi inledde tystnaden på kvällen genom att skrika våra sista ord mot en brinnande eld under en stjärnklar och kall himmel.

Socitetshuset

 

Viktlös gryning

På morgonen klockan 06:00, då morgondimman låg tät över sjön Loken, samlades vi i tystnad i vattensalongen på Loka Brunn. I skenet av tända ljus, och varmt vatten omslutandes våra kroppar, genomförde vi en meditation ledd av Annelie. I vattnet var vi snott på så nära viktlöshet och total avslappning man kunde komma. Vatten är ett fantastiskt element och i tystnad blir det ännu mer uppenbart hur meditativt och avslappnande vattnets porlande ljud var.

Mindful eating

Efter vattenmeditation och uppmjukande yoga åt vi vår första frukost – under tystnad. Vi hade allihop en separat matsal för att verkligen kunna äta med full närvaro och inte bli störda. Maten fick vi hämta från den gemensamma buffén. Trots att det var en lugnare morgon upplevdes rösterna och pratet i matsalen som ren terror, vad kan möjligen vara så viktigt och upphetsande att det måste skrikas ut och överrösta alla andra? Snabbt fyllde jag på min tallrik så jag kunde smita tillbaks till den tysta vinkällaren där vi satt. Tugga för tugga fylldes mina smaklökar med nya upplevelser. Fastän det var en ”vanlig” frukost smakade det annorlunda, var det bara för att det var tyst?

Spännande workshops

Vi fick vi pö om pö reda på vad som stod på schemat för dagen. En del i att vara modig och mindful är att inte veta allt i förväg och planera för det, utan ta det som det kommer och känna tillit. Cecilia bjöd på en fantastisk workshop i psykologi och stressens grunder. Med stor passion och entusiasm delade hon med sig om allt hon lärt sig och också om hennes egna resa genom två livskriser. Varken Annelie eller Cecilia är personer som legat på latsidan. Tvärtom kan man säga att deras sätt att se på saker med ett öppet sinne och nyfikenhet är det som gjort att dem klarat av sina storslagna bedrifter.

loka brunn skyltar

Mindfulness är lite luft i hjärnan

Mindfulness är inget man gör eller en sak man kan hålla i, det är mer ett sätt att leva. Cecilia beskrev att det finns två områden i hjärnan som styr olika saker. Det ena styr ens impuls och det andra ens handling. Eftersom dem är grannar i hjärnan går kommunikationen mellan dem väldigt snabbt och detta är det som kan yttra sig i form av stress (Impuls – agera). Mindfulness är ett sätt att träna upp och skapa ett litet utrymme mellan dessa två områden. Utrymmet gör att du aktivt hinner göra ett val om du vill agera på impulsen eller inte och därmed välja din handling. Att vidga utrymmet mellan grannarna i hjärnan gör man genom att meditera.

Du också?

När Cecilia berättade om vad mindfulness är och hur hjärnan fungerar lät det inte för mig konstigt att vi är många idag som lider av stress och utmattningsbesvär. Vi uppmanas hela tiden att agera på impulser. En sådan impuls kan vara ett pling från din telefon. Jag känner själv igen mig starkt i detta och upplevde nästan att dessa två områden i hjärnan inte bara varit grannar utan mer som inneboende hos varandra i vissa perioder. Mest positivt av allt är dock att vi är grymma på att träna och anpassa oss. En smärtfri, biverkningsfri och kostnadsfri medicin är meditation och yoga!

Mer om hur vi tränade på detta under tystnadsretreaten kommer jag skriva om i del 2.

Har du också besökt ett tystnadsretreat i Sverige eller utomlands?

Om Mikaela

Jag heter Mikaela Söhnchen och skriver om hur man får livet lite mer livat! Det gör jag genom att beröra ämnen som kost, träning, mental styrka, relationer, planering och äventyr. Ett livat liv är vi alla värda men att bara hålla sig levande önskar jag ingen.

2 Kommentarer

  1. Inspirerande läsning! Låter precis som något jag tror jag behöver ?❤️

    • mm, tystnaden är utrotningshotad i dem delar där minniskan lever, hehe 🙂 Vet att det kommer ett nytt tystnadsretreat i mars nästa år 😀

Kommentarer är stängda