Självdisciplinens fem hörnstenar

Att människan väljer den enklaste vägen med minst motstånd är kanske ingen hemlighet. Det är såklart ett genialiskt knep för överlevnad men idag handlar våra liv mindre om överlevnad och mer om att få något gjort över huvudtaget. Trots att vi har de allra bästa förutsättningarna någonsin för att åstadkomma storverk verkar vägen till handling bara hamna längre och längre bort, hur kan det komma sig?

Bristande självdiciplin är något många tar till som ursäkt när jobbigheter som träning och motion, kost och matlagning, aktiviteter och utflykter med mera dyker upp.

Jag har ingen självdiciplin för att hålla mig borta från…  

är kanske en mening du har hört eller kanske till och med meningen du själv tar till?

Att vara självdisciplinerad tar mycket kraft. Det förs nämligen en ständig intern debatt med hjärnan, som fortfarande är programmerad för att ”spara” på krafterna (och välja vägen med minst motstånd). Detta för vår överlevnads skull då brist på mat i princip varit ett problem under hela människans existens, med undantag för de senaste 50 åren. Din förmåga att vinna debatten är måttet på din självdisciplin, och den är allt annat än medfödd. Självdisciplin är ett ytterst starkt redskap för framgång, men precis som med kondition är det en färskvara som behöver träning.

självdisciplin

För att stärka sin självdisciplin kan man jobba med fem olika områden:

  1. Självkännedom Känner du dig själv? Vet du hur andra uppfattar dig i olika situationer? Hur reagerar du när du får feedback eller kritik? Att veta tillräckligt mycket om sig själv och sina värderingar leder till insikten om vilka handlingar som är bäst för dig. Självkännedom är därför en viktig spelare när man tränar självdisciplin eftersom det får dig att agera efter dina värderingar snarare än efter dina känslor. Exempelvis om du plötsligt känner ett sug efter godis så kan din starka självkännedom hjälpa dig att avgöra om detta bara är en spökande känsla eller faktiskt i enlighet med dina värderingar, förhoppningsvis ligger det inte i dina värderingar att fritt äta godis.
  2. Viljestyrka Viljestyrka är den kraft som får dig att agera i enlighet med dina värderingar. Om självkännedom lär dig att sätta ord på dig och dina värderingar så är viljestyrka den kraft som krävs för handling, om det så handlar om att göra något eller avstå något. Viljestyrkan blir starkare ju mer du vill något, och vilja kommer från svaret på frågan VARFÖR?
  3. Kurage Denna lilla pusselbit är viktigare än man kan tror och trots självkännedom och viljestyrka så kan din självdisciplin falla pladask om du saknar kurage att stå upp för dina värderingar. Om du bestämmer dig för att göra en förändring eller vill leva mer i linje med dina värderingar kommer förmodligen din omgivning att undra vad som tagit åt dig. Det leder med säkerhet till diskussioner och situationer där du behöver försvara dina värderingar och där det krävs kurage nog för att inte ledas bort från dina mål. Med tiden kommer din omgivning acceptera ditt nya livsmönster och chefen kommer lära sig att du inte längre alltid ställer upp på övertid eller tar itu med dem besvärligaste kunderna.
  4. Frestelser Vår självdisciplin behöver inte nötas och slitas på i onödan. Även den mest mentalt tränade och självdisciplinerade person skulle så småningom också trilla dit om det konstant omringades av frestelser. Om din nya värdering är att börja laga mer mat och gärna från grunden, men varje gång du öppnar skafferiet ser halvfabrikat och pulversåser på hyllan, skulle frestelsen att använda dessa tillslut vinna. Utsätt dig inte för onödiga frestelser och underskatta dem inte!
  5. 100% ansvar Kom ihåg att självdisciplin är en förmåga hos oss. En förmåga du äger och ansvarar för till 100%. Om du fortsätter skylla på dålig självdiciplin så skyller du på dig själv, det känns ganska korkat eftersom vi äger oss själva och har friheten att öva upp vilka förmågor vi vill, det kan ju ingen annan göra åt oss. Genom att ändra ditt mindset och ta tillbaks ägarskapet och ansvaret kring dina förmågor så kanske känslan av frihet och makt över dig själv kan boosta din självdisciplin.

Självdisciplin behöver alltså inte vara ett oövervinneligt berg att bestiga, genom att bara ta bort dem största och farligaste frestelserna har du vunnit mark i debatten med hjärnan. Kunskapen om människans evolution och historia håller många pusselbitar till varför vissa saker blir svårare och tuffare i dagens snabbt utvecklande samhälle.

Är du självdisciplinerad? Vad får dig att ”trilla dit”? Kommentera gärna

Om Mikaela

Jag heter Mikaela Söhnchen och skriver om hur man får livet lite mer livat! Det gör jag genom att beröra ämnen som kost, träning, mental styrka, relationer, planering och äventyr. Ett livat liv är vi alla värda men att bara hålla sig levande önskar jag ingen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *