Träninsgresa till La Pared med Colting & Igelström

Tänk att det finns träningsresor i charterform nuförtiden! När charterresorna först dök upp på 80-talet var det som upplagt för att minimera ansträngningarna och maximera slappheten. Idag kan man resa med samma koncept men för att maximera tiden att träna!

Apollo Sports som researrangör

Från att vuxit upp med den traditionella chartertypen har jag nu bokat in mig på träningscharter. Apollo ligger verkligen i framkant som arrangör av denna nya typen av resor och destinationen är Fuertuventura och La Pared. Detta är deras senaste anläggning för den som även gillar surf. DESSUTOM är detta en resa som görs i sällskap av Jonas Colting och Emma Igelström, två fenomenala atleter som inspirerat mig mycket!

Triathlon debut

Anledningen till att träningsresan blev bokad är för att jag sommaren 2017 skall göra triathlondebut i Jönköping. Tävlingen är IronMan 70.3 som är en halv ironman distans. Under hösten har jag startat upp både sim- och cykelträning, och i december var jag i Borås och simmade med fantastiska Elin Lilja (Jonas Coltings sambo) som ändå är min absolut största inspiratör! Mer om hur jag inspirerats av Elin går att läsa i dessa inläggen: Träningsdag med Elin Lilja i Borås och Ironman Kalmar och Elin Lilja. Mitt triathlon intresse har alltså vuxit fram på väldigt kort tid men jag gillar att dedikera hela mig åt en uppgift i taget, ungefär som när jag lärde mig kitesurfa eller genomförde mitt äventyr.

Träningsresa - LaPared

Växla upp med en träningsresa

Syftet med att komma iväg är att växla upp träningen ett snäpp och göra någon form av halvtidsavstämning. Under hösten har träningen varit intensiv och frekvent. Jag har också hållit mig frisk och fri från skador, nu vill jag utvärdera och se hur jag kan optimera träningen ännu mer under den kommande våren. Faktum är att jag aldrig tidigare i mitt 31 årig liv varit så konsekvent och ihärdig med min träning. När jag försöker förstå vilka faktorer det är som gjort skillnad är det att jag har en mycket bättre kost (lågkolhydratskost), regelbundna sovtider om min st 8h och tydliga rutiner för hur träningen skall bli av.

Bli av

Det där med att ”bli av” är nog det största hindret för många, så har det även varit för mig. Jonas Colting brukar slänga med uttrycket ”den bästa träningen är den som blir av” och jag kan inte annat än att instämma. Så hur gjorde jag?  I och med att jag började med väldigt strikta sovrutiner så följde nya rutiner med på köpet.

Mina bästa tips för att träning skall ”bli av”:

  • Packa väskan kvällen innan.
  • Ha flera väskor för olika träninsgsformer, en för simning, en för gymträning, en för cykel osv.
  • Veckoplanera träningen, längre framförhållning funkar inte. Stäm av mot större delmål.
  • Det är roligare att skriva ner vad som HAR tränats än vad som SKALL tränas. Hellre dagbok framför schema.
  • ”Unna” sig något i utbyte, då menar jag inte godis eller skräpmat. När jag cykeltränar inne brukar ex. robotdammsugaren köra samtidigt :).
  • Förbereda veckans matlådor så näringsriktig och mättande mat inte stjäl onödig tid.
  • En träningsresa kan boosta dig att växla upp både före- och efter resan.

Packat och klart

Den rekommenderade packlistan var ett nöje att läsa. Våtdräkt, cykel och MTB-skor var några av sakerna. Jag har bestämt mig för att ta med mig min egna cykel och bara det blir ett äventyr ur ett pack-perspektiv. Åker man på träningsresa, och allt vad det innebär i kostnader, vill man inte kompromissa. Det kan ju onekligen inte finnas bättre sätt att lära känna sin cykel än genom att plocka isär- och ihop den :). Avresa är i slutet på februari och jag känner så stort sug efter att få komma iväg. Redan nu har jag börjat förbereda mig så jag till fullo kan tillgodogöra mig allt på plats och få den utvecklingsknuff jag behöver.

Om Mikaela

Jag heter Mikaela Söhnchen och skriver om hur man får livet lite mer livat! Det gör jag genom att beröra ämnen som kost, träning, mental styrka, relationer, planering och äventyr. Ett livat liv är vi alla värda men att bara hålla sig levande önskar jag ingen.

2 Kommentarer

  1. Grymt jag visste inte att det fanns charter för träning. Det låter super spännande, hoppas att du skriver mycket om det i bloggen. Och det där med att det ska bli av, håller helt med dig rutiner är grejen för att saker och ting ska bli av.

    Grymt inlägg som vanligt 🙂

    • Tack Johanna 🙂 Jovisst ser du, träning- och aktivitetsresor verkar vara nya grejen. Hoppas kunna blogga en hel del där, läste dock en recension att det var kasst Wi-Fi 🙁 Kul att du gillade inlägget, snart kommer ett till på samma ämne 🙂

Kommentarer är stängda